“Dirosakan Oleh Air Yang Statik”


Pepatah arab ada menyebut,

“Air bertakung yang tidak mengalir akan dirosakan oleh statiknya air itu, dan pemuda yang banyak masa lapang (tidak dinamik) akan dibunuh oleh masa lapangnya itu”


Metafora yang indah bukan? Tetapi ia menjadi tidak indah pada mereka yang menjadi ‘air bertakung’ itu kerana di dikhuatiri menghidapi virus denggiii =p’

Air yang bertakung ini sifatnya mudah tercemar oleh bendasing yang ada disekelilingnya.

Sebagai contoh;

air yang berada dalam tempayan, jika tidak digunakan, lama-kelamaan ia akan menjadi keruh, bukan saja keruh bahkan nyamuk aedess pun suka air yang bertakung nie, makanya ia membawa mudharat. ish...ish...ishh (geleng kepala)

Sebaliknya, air yang mengalir (yang dinamik), mampu memberi banyak manfaat pada kehidupan lain, contohnya air sungai. ^_^b

Nah begitulah perumpamaan 'MASA' dalam kamus kehidupan seorang insan. ecece~

Jika masa yang dimiliki itu tidak dinamik, maka hati insan itu akan ‘mati’ ,

sebaliknya,
jika masa yang dimiliki itu dinamik, maka hati insan itu akan 'hidup'.

Wah macam hipotesis subjek sains sekolah pulak...

Bagi syabab-syabab/syabiah-syabiah
(yang berusia 20-an + belum berkahwin hihi),
‘masa’ boleh menjadi musuh yang membinasakan atau menjadi sahabat yang bermakna pada diri kita.

Mana tak nyee... Cuba anda ba..yang..kan...

o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'

Bayangkan seawal usia 20-an anda sudah memasuki alam ‘U’, ‘uni’, ‘univercity’
(pronounce sampai mulut tersenget-senget)

Kemudian, semasa di univercity, MASA yang anda miliki itu di gunakan dengan penohh... sEhabis bAiK... untuk BELAJAR dengan tekun & skema nya... apakeh~

Dan akhirnya....jeng...jeng...jeng
anda berjaya menamatkan pengajian di univercity dengan jayanya...pada masa yang sama, anda berjaya meraih Anugerah Diraja semasa konvokesyen ke _8 di university anda...

Fuuyooo....power giler siot...
(ini statement biasa yang akan disebut oleh budak yang tak dapat Anugerah Diraja =p’)

Dek kerna krisis ekonomi yang teruk melanda Malaysia, anda akhir nya menjadi seorang ‘Peladang Anggur’ a.k.a penganggur. ...

o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'

SAYA INGIN BERTANYA DI SINI !!!

APAKAH YANG ANDA AKAN LAKUKAN SEKIRANYA ANDA MENJADI WATAK DI ATAS ???


Masih mahu maintain menjadi ‘Peladang Anggur’... ??? TeEkKk (bunyi buzzer merah)

Mahu menjadi peniaga? Uuuu~

Mahu menjadi pembantu rumah a.k.a suri rumah sepenuh masa ? erk

Mahu menjadi Pendakwah sepenuh masa.... TiNg (bunyi buzzer hijau) hehe

Banyak lagi “pe...pe” yang boleh anda jadi atau lakukan...

Point nya di sini

Dimana?

Disini laa =p

Tak kisah lah dalam kondisi apa pun, kita harus lah memanfaatkan masa yang dimiliki dengan sebaiknya ^_^b

Orang muda yang banyak sangat masa kosong akan 'dibunuh' oleh masa lapangnya itu.


Tak percaya?










Sedih bukan?

Apa guna kita bersedih jika tidak berbuat apa-apa pun,

Apa guna kita bersedih jika tidak mengambil inisiatif mengubah diri sendiri,

Apa guna kita bersedih jika masa yang diperolehi di biarkan begitu saja,

DO SOMETHING...JANGAN hanya bersedih,

Hadirkan lah tindak perlakuan yang membuktikan bahawa kita bahawa kita ini seorang insan yang berguna kepada agama & umat manusia...
(sorry, serius la pula...tengah touching nie =’(


Kami pun touching juga =’(


Kalu touching JOM la buat something yang bermanfaat untuk mereka yang memerlukan.

Contohnya



Buat Cupcakes Superb Osem Untuk Palestin Tercinta...

Kredit kepada kak Noni...
(alamak macam mana nak tag nie ^_^’ )


Haaa, baru-baru nie Akhwat The Sisters ada buat jualan
“Cupcakes Superb Osem Untuk Palestin Tercinta”
(erk..suka liver saya je nak bagi nama nie...hehe sorry The Sisters ^_^y )

Alhamdulillah, sebanyak 125 biji cupcakes berjaya dijual....hoyeyy...

100% Jumlah keuntungan nya disalurkan ke Tabung Kecemasan Palestin & Syira...

100% keuntungan nya ?

Yup 100%

Wahh ... Hebat...Gaya Mutu Keunggulan Tinggi...

Mabruk untuk Akhwat The sisters...
(berdiri sambil tepuk tangan~)

Selain daripada itu dinamik kan juga masa anda dengan melakukan aktiviti ini


Kredit to Ukhti Su yang osem & chomel...
hehe belanja ais krim cepat...

Bookmark yang cantik ini mampu memikat hati si dia untuk jatuh kasih & cinta pada Palestin...


Erk..siapa si dia?


Umat manusia laa =p


Hasil kreatif Bookmark ini akan dijual semasa program ‘Gerak Gempur Pasar Malam’ anjuran
IKRAM Siswa USM d(^_^)b

Hasil jualan ini akan di sumbangkan ke
Tabung Kecemasan Palestin & Syira... hoyeyy... pewit...

DINAMIK nyee masa mereka ini.... SAYA ??? sobsob

Semasa saya sedang menaip entry ini, saya teringat pada adik-adik Mukhayam Gen-Q yang Osem lagi Chomel seperti Teletubies, pasti kebanyakan mereka sedang bercuti.

Ada juga adik-adik Mukhayam Gen-Q yang Unik lagi Chomel seperti Naruto (eh...) Musti mereka yang sedang struggle dengan assignment & FYP (final year project).

Walau bagaimana pun keadaan kalian, Moga ALLAH sentiasa permudahkan urusan kalian...ameen

Harapan nya moga kita semua mampu mencipta masa yang Super Dinamik...

Percayalah, selepas melakukan perkara-perkara yang bermanfaat...Anda akan terasa Hebat seperti Powerpuff Girl yang melompat tinggi ke ruang angkasa. hoyeyy~

Yang penting JANGAN mejadi seperti ‘air bertakung’ yang tidak dinamik itu, kerana ia membahayakan anda (denggi..denggi) & membahayakan keadaan orang lain.



Bak kata pepatah Arab yang bermaksud

" Masa itu umpama pedang, jika kita tidak memotongnya maka ia akan memotong kita.."


Moga-moga semua tidak dibunuh oleh masa dan tidak mati katak ditikam pedang-pedang waktu!


Selamat berjuang semua... Gambarimashio...




Analogi Bola Besi Individu Muslim !!!


As Salam, kabare? Waras?

Kalu x waras tok seh baca blog ni...parah...parah

ermm...Sebelum ni “budak baik1410” ada janji nak sambung story daripada post “Sayonara Jahiliyah”, and it is about bola-bola besi.... (bukan bola-bola api ♪♪♪ OK !)


Harap maklum, ini “Bebola besi individu muslim” (bukannya bebola ayam yang chunchy berinti kan chees chedar... nyum2)

Dalam Daurah yang lepas, Ustazah Sakinah (ameen...) ada berbicara mengenai ilustrasi “Bebola Besi Individu Muslim”.

Merujuk kepada rajah di atas...
(ayat standard dalam assignment ~.~)

Bola-bola besi ini mempunyai 3 lapisan.
o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'

Lapisan dalamnya a.k.a teras nya adalah AQIDAH.

“Aqidah” ni kalu dari sudut bahasa bermaksud ‘ikatan’ atau ‘simpulan teguh pada sesuatu’. (ni semua orang tau sebab masa kat sekolah menengah dulu Ustaz/Ustazah ada ajar)

Manakala dari sudut Istilahnya ‘Aqidah’ bermaksud 'Keyakinan ataupun keimanan yang teguh terhadap sesuatu dan tidak akan terungkai oleh mana-mana pengaruh samaada dari dalaman mahupun luaran'

Nah ambik kau ! Ampa paham x?
Itulah saya dah pesan, sebelum baca post ni anda haruslah ‘waras’ = p

o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'

Lapisan ke-2 nya adalah MINAT yang mana ianya tertanamnya di hati.
Contoh ! “aku minat kat dia laa” haaaaa, minat tu hadir dimana? Di hati bukan?

ahaks rileks2 itu contoh mudah yang mau gue maksud-in

o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'

Manakala lapisan luar itu pula ibaratnya seperti fizikal kita (yang menampakkan PERSONALITI kita)

o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'

erk...Sorry ! I masih tak faham U....

Owh lek lu, ada lagi sambungan ulasannya...

Bola besi ini apabila dipanaskan maka ia akan melebur. Leburan dari Teras dalaman nya akan terpalit pada lapisan ke-2 nya dan seterusnya terpalit pada luaran nya.

Nah, begitu la analogi nya bebola besi ini dengan diri kita sebagai Individu Muslim !

Jika AQIDAH (teras dalaman) kita ini ‘dipanaskan’ dengan Fahaman Islami yang benar maka ia akan ‘melebur’ dan terpalit pada lapisan ke-2 (yakni terpalit pada MINAT-Hati) kita.

*** TERAS AQIDAH yang shahih mampu memberi IMPAK pada MINAT yang tertanam di hati kita.

*** TERAS AQIDAH yang shahih mampu MEMBENTUK MINAT baik yang positif pada hati kita.

Hasil kesinambungan daripada proses ‘perleburan bebola besi’ ini akan terus terpalit pula pada lapisan PERSONALITI kita, yakni luaran kita.

In conclusion, Jika baik KUALITI TERAS AQIDAH nya, maka MINAT & PERSONALITI nya juga akan turut terpalit dengan hasil leburan logam AQIDAH yang BERKUALITI.

Individu muslim sewajarnya memiliki AQIDAH yang Islami, maka MINAT yang tertanam dalam hatinya juga akan bercorak islami lantas menzahirkan PERSONALITI yang islami. nah, ini logik bukan?

o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'

Tahu kah anda?

Doookk, kami tak tau !

Nak bagi tau la nie >.<

Setiap daripada kita mempunyai bola besi masing-masing, bahkan orang kafir juga mempunyai aqidah bola besi mereka sendiri.

Iya2 dong, ..sudah pasti ‘aqidah’ a.k.a ‘ikatan’ orang kafir itu tidak sama dengan Aqidah kita orang islam ni.

Yang sedih nya...sobsob....

Orang kafir telah meleburkan lapisan terdalam bola besi mereka seterusnya leburan bola besi mereka telah melebur sehingga palitannya juga terkena Bola Besi orang Muslim..

Yang dikesali nya... sobsob

Lapisan terdalam Bola Besi umat Islam zaman kini kebanyakannya tidak lagi tembus malah sangat mudah terpalit dengan leburan Bola Besi orang kafir...

Pointnya disini ! Bola Besi kita tidak tembus untuk mempengaruhi Bola Besi orang kafir malah ia terlalu senang untuk terpalit dengan leburan Bola Besi orang kafir….


Hurrmm? Kembali refleksi diri...

SAYONARA JAHILIYAH


さよなら جاهلية


ما معنى  さよなら &  جاهلية  (tu dia dah buat arab + jepun = carca-merba..)

さよなら - "sayonara" ?  OK-OK in melayu, “Sayonara” bermakna “Selamat tinggal”, kalu orang kampung saya kata “Good Bye” a.k.a “piiiiii daaa...”

Manakala جاهلية - “Jahiliyah” bermakna “Kebodohan” (ini kira ayat standard yang kita (i mean saya) akan jawab bila ustaz @ ustazah kat sekolah tanya...hehhehe... masa tu naik tanduk lagi... al maklum la.. JaHiL...)

Sebenarnya mengikut standard kamus dewan bahasa & pustaka ecece...(Maaf edisi yang keberapa saya x tau) merekodkan “Jahiliyah” merupakan masa yang penuh dengan kegelapan, kebodohan, serta jauh dari peradaban yang baik.

Tetapi....!!! makna “Jahiliah” yang saya maksudkan (masa zaman sekolah dulu tu) tidak lah salah kerana “Jahiliyah” secara harfiyah memang bererti “kebodohan”

So, lepas ni kalau kita jumpa mat-mat motor yang angkat willey 2 tayar kat jalan raya tu, maka jangan lah kita kata depa “Bodoh...tut..tut..tut” tapi kata lah “Al-Jahil”...nampak sopan sikit...

Sebut fasal jahil ni ada satu surah nama nya Surah Al Kafirun yang related dengan kes jahil nya masyarakat Kafir Quraish di zaman Rasulullah S.A.W (Selawat sekali lagi...........Selawat banyak kali lagi pun baguih juga...lebih afdol)

Surah Al Kafirun 

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم: Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

1. قُلْ يَا أَيُّهَا الْكَافِرُونَ Katakanlah: "Hai orang-orang kafir,

2. لا أَعْبُدُ مَا تَعْبُدُونَ Aku tidak akan menyembah apa yang kamu sembah,

3. وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah.

4. وَلا أَنَا عَابِدٌ مَا عَبَدْتُمْ Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah,

5. وَلا أَنْتُمْ عَابِدُونَ مَا أَعْبُدُ dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah.

6. لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ Untukmu agamamu, dan untukkulah agamaku


Sinopsis dari Surah Al Kafirun ini menceritakan peristiwa penyebaran Islam semasa di kota Mekkah. Masa tu orang-orang Kafir Quraisy tention dengan perkembangan dakwah Islamiyah yang di sampaikan oleh Nabi Muhammad S.A.W.

huhu kecut usus kolon jugak orang kafir masa tu.

Dengan cetek akal nya orang-orang kafir ni pun mengajukan cadangan kompromi kepada Rasulullah (jangan lupa selawat !!!) iaitu; jika Rasulullah S.A.W bersetuju memuja Tuhan mereka, mereka pun akan memuja Tuhan Muhammad S.A.W (yakni ALLAH yang Maha Esa)

Suka-suki hati hempedu jantung depa ja kan nak campur aduk agama nie...arghh

Ce ce fikir logik; katakan la kita ada 1 kek besar Chocolate Indulgence yang sedap hingga menjilat jari (bukan jilat jari ja, cebisan kek kat kotak kek tu pun kita jilat...kan..kan? aiseh...buat-buat tak mengaku pulak)

Herm....sekiranya.....salah satu ‘secret recipe’ untuk membuat kek chocolate indulgence adalah dengan memasuk kan 0.1mg tahi anjing (jerkk..) kedalam adunan kek tersebut, nyum...nyum....adakah anda akan memakan nya?

Kompem...taubat nasuha...hampa tak mau makan dah kek ‘secret recipe’ tu.

Haaaa...macam la tu juga dengan ‘islam’ ni... mana boleh kita campur aduk perkara yang 'islam' dengan perkara yang 'bukan islam'

ALLAH S.W.T Berfirman;

“Wahai orang-orang yang beriman! Masuklah agama Islam secara keseluruhan; dan janganlah kamu ikuti langkah-langkah Syaitan; sesungguhnya Syaitan memang musuh kamu yang nyata. ”


(Surah Al Baqarah: 208)

So sekarang ni kita nak masuk Islam secara keseluruhan ka tak mau? (ampa paham ka loghat saya ni? Kalu tak faham sila garu kepala anda  =p'

So....di sini adakah kita ini benar-benar secara keselurahan nya islam ? (haaa ‘islam ke ‘Islam?)

...ISK..ISK..masih kah kau ingat...sekuntum bunga mekar...(erk..lagu kopratasa la plak)... hehe ok2 serius..serius...erm...kalu anda nak review skit fasal ISK ni..bley la klik kat cni ye (^_^)b

o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'

Lepas ini boleh la kita (termasuk saya) tepuk dada tanya iman...apa kah islam kita ini sudah terbukti dengan amal perbuatan?

Adakah masih ada lagi karat-karat jahiliah dalam kehidupan kita sebagai orang islam ?

Dari 2 surah di atas jelas menunjukan Allah SWT menegaskan tidak ada tolak ansur dan kompromi untuk mencampuradukkan ajaran agama, terutama dalam soal akidah dan ibadah dengan cara orang-orang kafir (yakni yang bukan berlandas kan syariat islam).

o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'


Dalam Daurah yang lepas, Ustazah Sakinah (ameen...) berkata... “perbezaan antara Islam & Kafir ini boleh di ilustrasi kan seperti “Bebola Besi”. Saya nak share pasal “bebola besi” ni tapi...tapi....tapi.... hehe kita cita ni dalam next post blog ini ek ^_^y peace yooo...

~ SaYoNaRa JaHiLiYaH ~

Sore dewa, mata ne ~

Kerana Mereka - Aku Rela




Berkorban apa saja.... harta atau pun nyawa...itulah kasih mesra...sejati dan mulia... (Rabbani: Berkorban apa saja)


Lirik ini menjadi kata kata semangat untuk terus berbakti pada Subjek yang kita kasihi. In this case, the subject that i mean here is a Family =)

Sehabis menamatkan penyajian di alam universiti, peringat Ijazah, hati ini sanggat berhajat untuk menyambung pengajian ke peringkat Master & seterusnya.

Tapi keadaan semasa tidak mengizinkan.

Banyak lagi faktor lain yang perlu di pertimbangkan, terutamanya kondisi keluarga.

Mungkin ini lah masa nya untuk aku berbakti kepada ‘subjek’ yang dikasihi iaitu keluarga,

Melangkah masuk menuju alam pekerjaan.

Niat untuk menyambung pengajian harus ditangguhkan.

Tersenyum aku menyembunyi kesediahan.

Tidak mengapa, rezki itu di tangan Tuhan.

Kenapa harus di risau kan?

Luruskan niat, bulatkan tekad.

InsyaALLAH, jika kelak punya rezki aku pasti akan menyambung pengajian

Harapan Dari Sebuah Ujian





Ya ALLAH...


Banyaknya ujian yang Engkau anugerah kan padaku,

Ujian yang punya pelbagai rona warna dan coraknya,

Selepas satu ujian, satu lagi ujian hadir menyinari hidupku,

Kekadang diri ini sendiri pening akan puturan kehidupan,

Adakala nya ku berada di atas,

adakala nya ku berada di bawah,

Kini ku menanti,

bilakah pula aku akan berada di pangkuan MU?

Apa sudi Engkau menerima ku sebagai HambaMU?

Apa sudi Engkau menerima ku dengan Redha dan Magfiroh Mu?



Ku mohon pada MU Ya Rabb,

Biarlah ujian yang menimpa ku ini mampu mendekatkan diri ku pada MU,

Mampu meraih Redha & Magfiroh daripada MU,

Mampu membawa ku ke Surga Mu.

Ameen..Ameen..Ya Robbal ‘Alamin



Kasih Seorang Akhwat


Kala menatap potrat kita bersama,

Diriku tersenyum sendirian,

Kala mengenang suka duka kita bersama,

Manik2 mutiara kecil ini jatuh bertitisan,

Pelik memikirkan....

”apa lah yang ada pada diri ini hinggakn akhwat2 sungguh baik pada ku?”

Tika aku di timpa ujian,

Mereka tidak kekok menghulurkan bantuan,

Tika aku futur di jalan perjuangan,

Mereka tidak lokek memberikan semangat & jalan penyelesaian

Tika aku asyik dgn studi pelajaran,

Mereka mengingatkan pentingnya kita menyebar kebaikan & mencegah kemungkaran.


Akhwati...

Tidak mampu ku membalas jasa baik kalian,

Moga ALLAH membalasnya dengan Redha dan SyurgaNYA pada kalian sekeluarga...

Ameen






Selagi berpeluang Berbakti Pada Mak & Abah...Berbaktilah !


Cuti ni buat apa?

Hermmm...Tekad dihati nak berbakti pada mak abah & nak speend time sebanyak-banyaknya dengan mereka...kangan bangat sama mereka =D

Anda bagaimana?

Semasa berada di rantauan, kebanyakan cabaran & mehna di sekeliling terpaksa di tanggung sendirian. Berjauhan dengan keluarga tidak memudahkan saya untuk mendapat pelukan erat dari mereka. Pelukan erat yang penuh kasih sayang berserta suntikan semangat yang terpancar langsung dari riak wajah meraka.

Bertapa untungnya mereka yang punya keluarga disisi sekarang ini. Berbahagia lah kalian dengan nikmat kurniaan ALLAH ini.

Lantas, dengan peluang yang ada pada cuti sem ini, harus bertekad untuk memanfaatkannya sebaik mungkin.

Membayangkan masa-masa yang akan datang, adakah masih ada peluang untuk saya bertemu dengan keluarga tersayang. Ajal-maut itu pada ketentuan ALLAH. Oleh itu gunakan lah peluang yang ada ini untuk beramal baik pada kedua ibu bapa kita, & pada ahli keluarga yang lain.

Walau pun saya sudah dewasa, tapi masih mahu mak menyuapkan nasi ...

Walau pun saya sudah dewasa, tapi masih mahu mak menyisirkan rambut...

Walau pun saya sudah dewasa, tapi masih mahu tidur di ribaan mak...

Walau pun saya sudah dewasa, tapi masih mahu mak bercerita...

Walau pun saya sudah dewasa, tapi masih mahu abah meninggalkan sedikit air dari bekas minumannya...

Walau pun saya sudah dewasa, tapi masih mahu abah meninggalkan sedikit makanan dari bekas makanan nya...

Walau pun saya sudah dewasa, tapi masih mahu berjalan-jalan bersama abah...

Walau pun saya sudah dewasa, tapi masih mahu...

Walau pun saya sudah dewasa, tapi masih mahu semua ini berterusan...

Berterusan... selagi mana saya masih berpeluang...

Firman Allah taala: yang bermaksud:

  “Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibubapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun; (dengan yang demikian) bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan)”
(Surah Luqman :14)

Dari Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

 “Siapa yang suka untuk dipanjangkan umur dan ditambahkan rizki, maka berbaktilah kepada ibu bapa dan sambunglah tali silaturrahim (dengan kerabat).”
 (Hadis Riwayat Imam Ahmad.)



Gulai ikan...Penang Mari...



Asalamualaikum. Sepena cuti mid sem ni, jom kita jadi anak yang lebih-lebih baik dari yang sebelum ni. so nak mengajak sesama berbakti kepada mak abah dengan cara MaSaKkkk....

'Oh Nooo...' dialog ni akan keluar dari mereka-mereka yang FoBiA memasak...

'Oh YeSss..' dialog ini akan keluar dari mereka-mereka yang KaRuK memasak...

HowEver it is, lets try and make people around us happy..xpecially for our parents yang sannngat sweet ^_^b

So

first of all...
Masakan ini masakan biasa-biasa saja, saja-saja ikut suka hati, suka rasa, suka jiwa, suka duka, suka nyeee...

2nd of all...
Masakan ini tidak mengikut mana2 sukatan khas sama ada dengan menggunakan selinder penyukat (dalam unit liter) mahupun penimbang berat dalam unit kilogram... semua sukatan ni mengikut naluri jerk...

3rd of all...
Masakan ini boleh di modify mengikut gaya tersendiri... gaya bebas (jangan kuak lentang sudah)... maha pun gaya mutu keunggulan tinggi...

Mula-mula ye tuan-tuan dan puan-puan... kita baca Bismillahirahmanirahim

Kemudian, sediakan bahan-bahan seperti berikut...

5 ekor Ikan Duri (depends la jenis ikan apa yang korg nak)

Bahan tumbuk:

2 biji bawang besar

2 ulas bawang putih

1' halia

Bahan-bahan lain:

Serbuk kari ikan (kami suka pakai cap Alagapas...erk)

1 cawan santan pekat

1 cawan air

Ayaq asam jawa skit

Daun kari skit

Garam secukup rasa

1 @ 2 biji tomato - di belah 2 @ 4

Bendi

Last but not list...Minyak masak heee


Cara-caranya:

1) Panaskan minyak (tapi sebelum tu kena panaskan kuali dlu heee...)

2) Tumiskan bahan tumbuk tadi sehingga naik bau & masukan sikit daun kari.

3) Masukkan serbuk kari  dan masak hingga pecah minyak  dan masukkan sedikit air.

* kacau jangan tak kacau

4) Kemudian setelah berbau harum masukkan santan pekat, air asam jawa dan sedikit air lagi.

* biarkan mendidih sekejap

5) Masukkan ikan potong tadi serta garam.

* didihkan sekali lagi

6) Masukkan tomato segar dan cili api tadi.

* Bila dah betul-betul masak, jangan lupa tutup api =P

7) Dah bolehlah dihidangkan ^_^

InsyaALLAH mudah bangat c...

Selamat memasak!


Indah Cinta Kerana Agamanya


 

♥ Apabila 2 insan menyintai ALLAH Yang Satu ♥

♥ Maka mudahlah bagi mereka untuk bersatu ♥

Alangkah indah jika cinta yang disemai atas kerana-Nya...

Tingkah laku cinta juga atas dasar batas-batas agama-Nya...

Bertemu cinta dalam usrah dan halaqah...

Untuk sama-sama menyebarkan dakwah di jalan fisabilillah...

Percayalah...

Cinta Itu Indah...

Bila Berlandaskan Al-Quran Dan As-Sunnah...

Bila Tujuannya Kerana Allah...

Bila Matlamatnya Syurga Yang Barakah...

Janji Allah terakam di Surah Al-Nur, ayat 26 ;

“Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).”

Menurut Imam Ghazali di dalam Ihya Ulumuddin,

" kecintaan seseorang yang hakiki kepada insan lain kerana Allah bukanlah bermaksud mencintai insan itu kerana dzatnya (sifatnya), sebaliknya adalah kerana insan itu dapat mendekatkan diri sendiri dengan akhirat."

 

Seandainya Dia Tahu




Seandainya dia tahu bahawa hati ini dahagakan Cinta ALLAH & RasulNYA,


Maka pasti dia bertekad untuk memelihara hatinya dari cinta duniawi.


Seandainya dia tahu bahawa hati ini ingin dipelihara dari noda duniawi,

Maka pasti dia bersiap sedia dengan benteng Ilmu yang menguatkan iman rohani.


Seandainya dia yakin bahawa pertemuan jodoh, ajal maut & takdir diri di tangan Ilahi,

Maka pasti dia berusaha sebaiknya lantas berserah diri pada ketentuan Ilahi.


Seandainya dia tahu...

Seandainya dia tahu...

Seandainya dia tahu...


Maafkan ana kerana tidak bisa berterus terang lagi,

Maafkan ana kerana tidak bisa memberi kata kepastian,

Maafkan ana kerana tidak bisa berbahasa mesra,

Maafkan ana kerana ingin menjaga iman di hati,

Maafkan ana kerana ingin mengutamakan Cinta pada Ilahi,

Maafkan ana kerana ingin mengutamakan juga Cinta pada Nabi,

Maafkan ana kerana harus mendahului tanggungjawab pada dakwah & famili.


Hanya mampu berdoa pada Ilahi,

Moga ALLAH menentukan yang sebaiknya untuk diri ini.

Ameen...

 
Seawal usia 20an Muhammad Al Fateh berjaya menawan Kota Konstantinopel...
Seawal usia 20an kita berjaya menawan apa ???

MOGA ALLAH SENTIASA BERSAMA KITA....

By : BudakBaik1410.blogspot.com


Ketahuilah Wahai Sahabat



Ketahuilah wahai sahabat ku,

Bahawa aku tidak lagi seperti zaman silamku,

Bahawa aku tidak ingin kembali ke zaman silam itu,

Kerana zaman silam itu adalah kehidupan yang pahit bagi ku,

Kerana pada zaman silam itu, aku adalah insan yang sangat malang dari meraih Redha Ilahi,

Kerana dari zaman silam itu, aku bertekad ingin menjadi insan yang bergelar 'Ibadurrahman'
(yakni Hamba kepada ALLAH yang Maha Penyayang)



Ketahuilah wahai sahabatku,

Seadainya dewasa ini aku tersasar lagi dari jalan yang lurus ini,

Maka tuntuni diriku untuk kembali ke jalan yang benar.



Ketahuilah wahai sahabatku,

Seandainya aku lemah dan tidak mengetahui Ilmu serta KalamNYA,

Maka ajarilah aku menyusuri lautan IlmuNYA.



Ketahuilah wahai sahabatku,

Seandainya dewasa ini aku kecewa dan berputus asa dari Rahmat Ilahi,

Maka ingatkan lah aku akan nikmatNYA yang tidak pernah bertepi.



Ketahuilah wahai sahabatku,

Seandainya dewasa ini mengulangi mehna buruk silamku,

Maka tunjukkanlah nilai Qudwah Hasanah didepan ku.



Ketahuilah wahai sahabatku,

Aku sangat memerlukan bantuanmu.



Ketahuilah wahai sahabatku,

Aku sangat memerlukan tunjuk ajar yang Haq darimu.



Ketahuilah wahai sahabatku,

Aku sangat memerlukan DOA darimu.



Ketahuilah wahai sahabat,

Rasulullah S.A.W pernah ditanya:

"Ya Rasulullah! Teman duduk-duduk kami yang manakah paling baik?"

Sabda Rasulullah S.A.W:

"Dia ialah orang yang mengingatkan kamu kepada Allah (apabila kamu) melihatnya dan bertambah ilmu kamu (apabila mendengar) bicaranya dan mengingatkan kamu kepada Allah (apabila melihat) amalannya."

Dan Ketahuilah Wahai Sahabat ku...
Aku Sangat Menyayangi kamu...
Semoga ALLAH S.W.T sentiasa Merahmati kehidupan kamu di dunia & akhirat
Ameen Ya Rabb...


“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran disisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya”
(H.R Al-Hakim)


By BudakBaik1410.blogspot.com

Ainun Update Blog...Oh Noo...


Kalu Aini tak nak update blog....biar Ainun yang update blog....lalalala...

='(
"Balighu anni walau ayah."
 sampaikan daripada ku walaupun satu ayat
-Hadis Riwayat Bukhari-

Fabi'ayyi 'Ālā'i Rabbikumā Tukadhdhibān,



Fabi'ayyi 'Ālā'i Rabbikumā Tukadhdhibān,

"Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan "

Banyak nikmat yang ALLAH kurnia kan kepada kita...

Tapi sejauh manakah hati ini bersyukur?

Sejauh mana diri ini mampu membuktikan kesyukuran terhadap NikmatNYA?

Sejauh mana diri ini mampu Istiqomah dalam melaksanakan SuruhanNYA & Meninggalkan LaranganNYA?

"Dan sekiranya kamu menghitung nikmat Allah, nescaya tidak dapat menghitungnya. Sesungguhnya Tuhan itu Maha Pengampun dan Maha Penyayang."
  
(Surah an-Nahl, ayat 18)

"Jika kamu bersyukur maka Aku (Tuhan) akan menambah (nikmat) itu kepada kamu. Dan jika kamu engkar maka sesungguhnya seksa Aku amat pedih."

(Surah Ibrahim, ayat 7)

Lumrahnya, seseorang manusia itu hanya akan menyedari nikmat yang dikurniakan Allah kepadanya apabila nikmat itu hilang atau terlepas daripadanya.

Apalah guna nya harta kekayaan, anak yang comel, pasangan yang bahagia, pangkat dan status kedudukan jika semua ini membuatkan seseorang itu berada dalam keadaan Istidraj, iaitu suatu kedudukan yang menyebabkan dia tidak diredhai ALLAH, semua nikmat itu menyebabkan dia bertambah jauh dan jauh dan jauh dari ALLAH S.W.T.

Nauzubillah hi minzalik
(Kami berlindung dengan Allah daripada perkara buruk itu dari menimpa kami).

Rasullulah S.A.W Bersabda :

”Apabila kamu melihat bahawa Allah Taala memberikan nikmat kepada hambanya yang selalu membuat maksiat(durhaka),ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT.”

(Diriwayatkan oleh At-Tabrani, Ahmad dan Al-Baihaqi)

Oleh itu peliharalah setiap nikmat diperolehi. Bersyukur dan berterima kasihlah kepada Allah Yang Maha Kuasa supaya nikmat itu akan terus dikekalkan-Nya. TERUTAMANYA NIKMAT IMAN & ISLAM

Tanda seseorang itu bersyukur ialah apabila gembira wujudnya nikmat pada dirinya, yang melorongkan jalan untuk beramal ibadat dan mendekatkan diri kepada ALLAH.

"Syukurlah terhadap nikmat Allah jika kamu sungguh-sungguh menyembah kepada Nya."

(Surah an-Nahl, ayat 144)

Mudah-mudahan dengan berbuat demikian, maka nikmat itu akan kekal berterusan bersama kita dan hidup kita pula akan mendapat keredaan Allah baik di dunia atau akhirat
AMEEN...

Hikmah Disebalik 'Handbrake Jem'


Hughh.. dh lama saya tak update blog. Maaf la, hari hari sebelum ni saya menghidapi penyakit
M.U.B (Malas Update Blog) ~.~

InsyaALLAH sedang berusaha untuk meningkatkan saham akhirat melalui penulisan blog ni. InsyaALLAH mohon doakan saya moga trus istiqomah.


Apa sudah jadi ???

Sebenarnya ini crita sem lepas, bru sekarang nak post, kiranya post tertunggak la ni.


Masa awal sem lepas, saya ada program Daurah mengenai ‘Antara Dakwah & Risalah’ (haaa...anda pilih yang mana? Jeng..jeng..jeng...)

Masa on the way nak ke tempat program, tiba-tiba kereta saya berhenti... sebab... trafik light merah ^_^ “Merah Tanda Berhenti” (iklan sat).

Then bila lampu hijau keta nak jalan, tapi handbrake kereta tak dapat diturunkan... Jem !!!

Almaklum la kereta klasik since 1997... sudah melalui 3rd hand. However... Alhamdulillah thummaAlhamdulillah kerana ALLAH S.W.T masih mengurniakan rezeki yang tak di sangka-sangka....”sebuah kereta Daie’  tadaa ^_^

Masa handbrake keta jem adalah seorang pak cik yang berkopiah, masa tu keretanya berada di belakang kereta saya , diketuknya cermin kete saya

‘tok..tok’

“kenapa tak jalan ni nak? Ada masalah ke?”

“Aha pak cik, tetiba handbrake jem...”

(Kun Fayakun, jika ALLAH kata ‘jadi’ maka jadilah)

“mari sini pak cik cuba turunkan.”

Prok...prak...prok...prak (bunyi org tgh turunkan handbrake)

“boleh ke pak cik?”

“Tak boleh nie. Handbrake dah jem ni”

Tetiba ada lah sorang brother yang keretanya belakang kerata pak cik ini

“Kenapa ni dik? Kereta rosak ke?”

“tak tau la, tetiba ja handbrake jem”

Pak Cik dah cuba tapi tak boleh, Brother tu cuba jugak....pun sama...Tak boleh. ~.~

Then datang la lagi sorang Uncle India yang keretanya belakang kereta Brother ni,

Ayat yang sama,

“Kenapa ni dik? Kereta rosak ke?”

Dipendekkan cita uncle ni jugak cuba turunkan handbrake...pun sama...

Kejadian ni berlaku pd waktu malam... kat tepi jalan tu dah ada ‘mata-mata’ yang sedang memerhati. Rasa takut tu memang ada la, dah la saya seorang. Hanya mampu berdoa & bertawakal pada ALLAH

"Katakanlah (Muhammad), tidak akan menimpa kami melainkan apa yang telah ditetapkan Allah bagi kami. Dialah pelindung kami, dan hanya kepada Allah bertawakal orang-orang yang beriman."

(Surah At Taubah: 51)

"...Iaitu orang-orang yang apabila ditimpa musibah, mereka berkata sesungguhnya kami milik Allah dan kepada-nyalah kami kembali."

(Surah Al-Baqarah: 156)

Dalam masa itu saya, terfikir jugak, kenapa diuji di saat saya hendak melakukan kebaikan di jalan ALLAH?

Lupakah kita akan firman ALLAH S.W.T

“Hai orang-orang yang beriman jika kamu menolong (agama) Allah, nescaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu”.

(Muhammad : 7)

Pak cik ada mintak bantuan dari kawannya, seorang mekanik. Alhamdulillah... ada yang sudi menolong. Sementara menunggu mekanik sampai, brother n uncle still berusaha turunkan handbrake tu... huhu terharu...

Hampir 1 jam lebih menunggu mekanik. Pak Cik still teman saya (aip..aip...masa tu mak cik nya pun ada skali ek...) Brother n Uncle tu pun ada tp dlm 30-40 minit ja... however sangat terharu sebab mereka masih sudi menolong saya... ALLAH sebaik-baik pemberi Ganjaran...

Sementara menunggu mekanik sampai, saya sempat berbual-bual dengan pak cik & Mak Cik. Banyak nasihat & pengalaman yang di kongsikan bersama. Pak Cik ni namanya Shaari. Sangat peramah & baik orangnya. Cara dia memberi nasihat seolah-olah saya ni anaknya. Pak Cik Shaari seorang Pembekal gula melaka Asli di Melaka. Business card nya ada diberikan kpd saya. Terpapar

Hj Shaari Bin Hj Adam

Hp: 06-261 5893 @ 012-688 2514

Pembekal : Gula Melaka Asli, Gula Campur, Gula Masak

Alamat: Kg Serkam, Batu 11, Pos, 77300, Merlimau Melaka

Kalau ada yang nak buat tempahan...di alu-alukan. Perbuatnya seorang yang baik lagi murah hati. Moga ALLAH sentiasa merahmati kehidupannya. Ameen...

Then sampai la mekanik. Di sebabkan brake dah grap tayar. Mau tak mau kena repair tang tu jgk. di tgh jalan raya. Btol-btol depan trafik light. Kenderaan yang lalu lalang memang asyik memerhatikan kami...skali skala rasa famous jgk... hehe

Dari bahagian handbrake hingga lah ke tayar, semuanya dibuka & diselenggara habis..ALHAMDULILLAH. baik jgk kereta ni... Pak Shaari & isterinya masih menemani sehinggalah mekanik selesai membaiki kereta saya.

Alhamdulillah thummaAlhamdulillah

"Ada perkara yang kamu tidak suka tetapi ia baik bagi kamu dan ada perkara yang kamu suka tetapi ia buruk bagi kamu, Dan sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dan kamu tidak mengetahuinya."

(Al-Baqarah : 216)

uit..nasihat orang baik-baik la




“Hei...Ko ni tak mengaji Quran ke? kalu tak percaya Quran lebih baik pergi bunuh diri la... terjun bangunan ke...”


“Orang yang bercouple ni HARAM !!! tunggu la ko kena lakna dari ALLAH”


“Woi...ko ni x reti sembahyang ke? KAFIR !!! tak nak la aku kawan dengan orang KAFIR ni...”

Perh...ayat pedas beb !!!

Haaa...tahu tak pe...

Tapi ini lah realiti orang islam sekarang yang kononnya ‘faham’ agama.

Mengherdik..menghina secara langsung mereka yang tidak ‘berpeluang’ mengenal agama...specifiknya agama islam laa... haaa ‘i’ ke ‘I’

...ISK..ISK..masih kah kau ingat...sekuntum bunga mekar...(erk..lagu kopratasa la plak)...

Hey serius..serius...

o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'

erm...nak review ISK skit..bley ?

Cuba kita tengok...ten...gok...kalu perkataan

“Saya jalan” => ‘j’, menunjukan ‘jalan’ itu kata perbuatan...yakni saya jalan... kondisi perbuatan

Cuba kalu saya tulis

“Saya Jalan” => ‘J’, ini menunjukan satu kata nama khas...yakni Saya Jalan...nama saya Jalan...

So... makanya... islam itu harus pada perbuatan...bukan Islam pada nama sahaja...seperti yang tertera di IC... haa gitu dong.... paham x paham x ?

Ooooiii...hooooiii... kat sekolah cikgu kite kan x ajar pun mcm tu...cikgu kate kan... ISLAM itu kata nama khas...so i tu kena huruf besar la.....

Ala Relax aaa.. saya sajee sajee jeerk nk bg contoh pemahaman...supaya anda faham yang ‘ISLAM’ bukan hanya pada nama SAHAJA...TETAPI islam itu harus selari dengan perbuatannya... Fikir-fikirkan.. & selamat beramal =p

o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'o'

Hope clear...erk kat mana saya stop td? Oh ye kat cni....

Erm..yep..di sini saya katakan tadi ada segolongan orang islam yang tidak ‘berpeluang’ untuk mengenal islam itu sendiri...

Mungkin sedari kecil lagi mereka ini tidak ada pencerahan yang shahih mengenai cara hidup yang berlandaskan islam...contohnya cara menutup aurat yang sebenar, cara solat yang sebenar, cara mengaji dan sebagai nya....


makanya jangan di herdik mereka ini.. ajar lah mereka ini dengan ilmu-ilmu agama... dengan cara yang hikmah & penuh kesabaran... bukannya dengan cara yang kasar, menghina apatah lagi meletak tittle ‘kafir’ pada mereka yang melanggar hukum ALLAH... mungkin mereka tidak tahu halal haram dalam islam...

Cuba anda bayangkan...ba...yang....kan...!

Seorang anak yang di besarkan dalam keluarga yang

huru hara...
kacau bilau...
haru biru...

carca merba...
lintang pukang...

haa apa lagi...

kesian kan anak ini...tidak ada penerapan nilai-nilai agama dalam dirinya sedari kecil lagi...

Sabda Rasulullah S.A.W yang bermaksud

“setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci lagi bersih), maka para ibubapalah yang mencorakkan mereka sama ada menjadi seorang islam Majusi atau Nasrani”.

So kasihani lah mereka yang tidak ‘berpeluang’ untuk mengenali cara hidup islam yang sebenarnya...

Bersangka baik lah pada mereka ini & nasihati la mereka dengan cara yang hikmah.. Seperti dalam Firman ALLAH S.W.T

“ Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk.”
(al-Nahl, ayat 125)


Makanya~

Hakikat antara hujah & akhlak,
 akhlak lebih berpengaruh bagi menerangi hati.

Ketika cinta islamik bertasbih ~.~




Berselindung disebalik istilah ‘’islamic couple’’,

Rasa kasih, cinta, rindu & sayang bermainkan perasaan,

Setiap detik terkenang si dia yang kononya ‘pembimbing diriku’,

Usah dikatakan dalam lena, dalam solat pun masih terbayang-bayang si dia,

Aduhai Ikhwah, Aduhai Akhwat,

Usah dibiarkan rasa hati ini dipermainkan,

Kerna ia bisa mencederakan ruhyi nya iman,



'Ana sayang enti kerana ALLAH..', hanya lunak pada luah bicara,

Tampak islamik, seolah-olah menghalalkan ikhtilat,

Bukankah ALLAH telah berfirman,

“Dan janganlah kamu menghampiri ZINA, Sesungguhnya ZINA itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (membawa kerosakan)”

[al-Israa' 17: 32]


Cinta itu tidak salah kerna ia adalah fitrah insani,

Maka tempat kan cinta itu pada tempat yang sewajarnya,

Berikanlah Hatimu hanya untuk ALLAH,

pasti ALLAH temukan padamu pemilik terbaik,

Hamparkan masamu seluas2nya hanya untuk ALLAH,

pasti ALLAH aturkan sluruh kehidupanmu sebaik2nya,



(◠‿◠✿) erm...tumpang tanya ! ngpe highlight "ALLAH" & "Hati" ? (◠‿◠✿)

(◠‿◠✿) saja...suka (◠‿◠✿)

Ya Rasulullah





Ya Rasulullah, Ya Habibullah

Wahai kecintaan ku

kerinduan ku sentiasa membara


Ya Rasulullah, Ya Habibullah

Tangisan ku merindui Mu

Bilakah lagi dapat menziarahi mu


Ya Rasulullah, Ya Habibullah

Tangisan ku mengharap syafaat mu

Siapalah aku disisi mu


Ya Rasulullah, Ya Habibullah

Dikala ini aku terlalu pilu

Apakah aku semakin jauh

Atau dekat dengan mu


Ya Rasulullah, Ya Habibullah

Tiada satu amalan yang dapat ku banggakan

Mohon belas kasihan mu


Ya Rasulullah, Ya Habibullah

Tiada amal ibadah yang sempurna dan bererti

kalau tiada syafaat mu

Akan sengsara akhir nanti

Betapa banyak dosa yang ku bawa nanti

Semoga tiada kecewa duhai Junjungan ku

Disleksia - “Every child is special”


Apakah itu Disleksia?

its a gud question!!!

Disleksia ni bukan satu penyakit, tetapi ia 1 gangguan dalam pembelajaran bagi kanak2.

Disleksia berasal dari perkataan Yunani iaitu "DYN" bermakna susah, dan "LEXIA" bermakna tulisan. Herm...



Contoh tulisan kanak2 Disleksia...Bagi saya ia sanggat Chomel d(^_^)b @ b(^_^)d 

Biasanya, kanak2 Disleksia menghadapi masalah pembelajaran seperti membaca, menulis, mengeja, dan kemahiran mengira.

*** Note:
masalah ini boleh diatasi dengan membanyakan latihan2 amali, seperti latihan menyebut sesuatu perkataan berulang kali, menulis sesuatu perkataan berulang kali, & pelbagai teknik amali yang lain...

Antara manusia terkenal yang mengidap Disleksia:

1. Orlando Bloom –Pelakon

2. Vince Vaughn –Pelakon

3. Keanu Reeves –Pelakon

4. Robin Williams –Pelakon

6. Tom Cruise –Pelakon

7. Guy Ritchie-Direktor film

8. Albert Einstein -scientis

haaa...!!! Albert Einstein -scientis pun ada Disleksia....?

haha...see...Disleksia bukan lah suatu yang halangan untuk seseorang itu berjaya..asalkan ada usahanya =D

Mereka yang Disleksia ini juga menpunyai daya pemikiran yang normal. =)

Mereka yang mempunyai Disleksia bukannya menghadapi kecacatan !!!

Sesetengah kanak2 Disleksia mempunyai kesukaran untuk menyebut perkataan yang panjang, dan ada yang sukar mempelajari turutan seperti nama bulan, dan sifir. Insan disleksia dengan Insan disleksia yang lain mempunyai masalah yang tidak serupa.

Masalah Disleksia adalah berbeza dengan Afasia, yang merupakan sejenis penyakit yang disebabkan oleh kerosakan saraf otak, dengan itu akan melumpuhkan kebolehan seseorang untuk berkomunikasi.

Secara kesimpulannya, disleksia bermakna menderita kesukaran yang berhubungan dengan kata atau simbol-simbol tulisan.




Kanak2 disleksia ni bukanlah tergolong dalam golongan yang bodoh @ slow learner. Daripada kajian pun mendapati mereka mempunyai tahap kecerdasan intelektual yang normal dan tidak mempunyai masalah pendengaran dan penglihatan.

Ciri-ciri insan Disleksia:

1. Selalunya dikesan pada peringkat awal persekolahan kanak-kanak.

2. Lambat membaca dan mempunyai tulisan tangan yang buruk.

3. Ketika membaca, sering mengurang dan menambah pada sesuatu perkataan.

4. Sering keliru dengan sesuatu perkataan pada huruf-huruf tertentu contohnya 'b' dianggap 'd' dan 'p' dianggap 'q'.

5. Perhatian mudah terganggu atau gagal untuk menghabiskan sesuatu kerja hingga habis.

6. Cenderung menjadi seorang yang impulsif atau sering mengikut perasaan sendiri tanpa memikirkan orang lain.

7. Sering berlaku di kalangan lelaki.

8. Kerap berlaku di kalangan pasangan kembar, kanak-kanak yang lahir tidak cukup bulan, anak-anak yang lahir daripada ibu yang sudah berumur, dan kanak-kanak yang pernah mengalami kecederaan pada kepala.

9. Masalah disleksia boleh berlanjutan sehingga dewasa.


herm..ini gambaran perbezaan antara Brain insan Disleksia n non-Disleksia


Punca2 Disleksia:

Punca disleksia dipercayai akibat daripada cara kerja otak yang berbeza daripada keadaan yang normal. Apabila ujian imbasan dijalankan ke atas penghidap disleksia, didapati cara otak mereka memproses maklumat agak berbeza daripada biasa.

Rawatan:

Disleksia hanya dapat dikesan apabila beberapa ujian dilakukan ke atas pesakit di bawah pengendalian ahli psikologi atau guru khas disleksia. Penyakit ini boleh dirawat tetapi tidak boleh diubati. Penghidap disleksia lazimnya akan diberi rawatan secara terapi untuk meningkatkan kemahiran linguistik, berfikir, dan sosial.

Kekurangan pada pengidap disleksia tidak menghalang seseorang itu untuk terus maju dan menggapai impiannya. Bagi yang mengidap disleksia, semoga oarng-orang di atas menginspirasikan Anda. Jangan pernah berhenti berharap.

Setiap Kekurangan Pasti ada Kelebihan Yang Di kurniakan Oleh ALLAH S.W.T

d(^_^)b @ b(^_^)d



'Perlepasan' Michi dan Machi


25hb Januari 2012,

Merupakan hari lahir abah yang ke 7?...huuaaa abah dah jadi Golden People la.. Moga ALLAH Merahmati usia abah serta dipanjang umurnya ameen...

Hermm...entry sblom ni “Apabila Talkin Kedengaran”  ini versi ayat bunga-bunga tangkap sayu gitu...yela..masa menaib tu memang mengalir air mata berserta air hidung pekat berkrim di sukai ramai...eleh macam la korang x pernah ase hingus...masa kecik2 dlu...hihi

Snaqnya masa menaib entry kali ni pun ase nak nanes je..sobsob...sebab ia melibatkan ‘perlepasan’ kura-kura kesayanganku...Michi dan Machi..

ala tomei tomei...auuucak...

Stiap orang ada perasaan tertentu terhadap haiwan (dalam kes ni kura-kura la) hehe...ada sorang member nie namanya Nik Nur Nadiah (klik-klik, heee saya boleh jadi promoter tak? - angat kening berulang kali) panggil member ja la ek sbb umur hampir sebaya maa, (kenyit mata), herm Nik ni pun ada macam-macam story dengan kura-kura... had yang pling special adalah yang kat bawah nie kot ^^
 
part yang tak tahan
 "Manusiaaa, lepaskanlah aku, lepaskanlah, lepaskanlahh," kata kura-kura

HeHeHe...jangan marah na nik...chomel =)

herm...musti anda tertanya2..."apa la best sangat dengan kura-kura saya yang 2 ekor ni?"

hoho ‘mereka’ ini special di hatiku dan di hatimu jua..aiiseh...

mengenangkan Firman ALLAH S.W.T

"Allah tiada segan membuat perumpamaan berupa nyamuk atau yang lebih rendah dari itu. Adapun orang-orang yang beriman, maka mereka yakin bahwa perumpamaan itu benar dari Tuhan mereka, tetapi bagi mereka yang kafir mengatakan : "Apakah maksud Allah menjadikan ini untuk perumpamaan ?". Dengan perumpamaan itu banyak orang yang disesatkan Allah, dan dengan perumpamaan itu (pula) banyak orang yang diberikan_Nya petunjuk. Dan tidak ada yang disesatkan Allah kecuali orang-orang yang fasik."
(Surah Al Baqarah : 26).

haaa dari "perumpamaan" ini ada yang "diberi_NYA petunjuk" dan ada yang "disesatkan"...

herm..itu bru nyaaaamuk...yang dok bawa virus ChikenKunyah nyum2 eh clap Chikungunya,

virus ini pon ada hikmah pada PenciptaanNYA, inikan pula kura-kura ku yang kecik chomel berenang terkedet-kedet...

Pernah sekali,2x,3x, byk kali la diri ni menangis tak semena-mena apabila melihat gelagat 2ekor kura-kura ni. MEMIKIRKAN perbezaan kisah hidup antara kami, ache...wah,

yola, mana taknya, kura-kura hidup sebagai binatang yang tidak mengalas bebanan (kecuali bebanan cengkerang di belakang badannya)

walhal SAYA yang bergelar MANUSIA nie mengalas bebanan AMANAH sebagai KHALIFAH di muka bumi ini.

 Firman ALLAH S.W.T yang bermaksud;

“Dan Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: "Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang khalifah di muka bumi". Mereka berkata: "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerusakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau?" Tuhan berfirman: "Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui"

(Surah Al-Baqarah:30)
Ada lagi...

“Dia-lah yang menjadikan kamu khalifah-khalifah di muka bumi. Barang siapa yang kafir, maka (akibat) kekafirannya menimpa dirinya sendiri. Dan kekafiran orang-orang yang kafir itu tidak lain hanyalah akan menambah kemurkaan pada sisi Tuhannya dan kekafiran orang-orang yang kafir itu tidak lain hanyalah akan menambah kerugian mereka belaka.”

(Surah Al Fatir:39)

Herm...Tanggungjawab yang besar bukan? Tumbuk dada tanya Iman...aucheee

Bukan itu saja yang memilukan saya...(ayat sedih balik..)

Mak saya pun sedih bila abah suruh saya lepaskan Michi dan Machi...nak tau sebabnya?

Tak nak....

tak nak tau sudah...saya nak taib jugak...

sebabnya bila mak saya keseorangan dirumah, Michi dan Machi la yang menceriakan mak saya.

Chomeiii ooo gelagat 2ekor kura-kura yang cute2 ni... huhu time ni pun terasa rindu dengan ’mereka’,

tapikan.....tapikan....

Tapi apa?

Nak sambungla nie...

Abah kata, “Biarlah ALLAH Yang Masa Kuasa yang menentukan kehidupan ‘mereka’, sesuai dengan fitrah dan habitat mereka ”

Nah..disini ku sedari abah sedang menerap nilai2 tawakal kita kepada Rabb Al Khaliq Yang Maha Pencipta.

Tawakal..tawakal..don wory2..,muchi dan machi (walaupun kecik tapak tangan) ‘mereka’ tidak akan di makan oleh biawak di tasik USM...huhu... saya lepas Michi dan Machi di Tasik USM...

***Ehem-ehem PERHATIAN...
kepada Warga USM, sudi2 la melawat & memberi makan kepada Michi & Machi ek...kalu x kenal pun buat-buat kenal je...heee

So in conclusion kebergatungan & Tawakal kepada ALLAH itu penting dong...kita kan hamba yang lemah..makanya bergantung pada Yang Maha Berkuasa ^_^b


Bahagia apabila melihat michi berenang bersama-sama member baru...(kura-kura dewasa huhu...)


Bestnya tgok korang nie..hurmm ase macam nk join berenang skali... ^^

memang betol la kata Abah,

“Biarlah ALLAH Yang Masa Kuasa yang menentukan kehidupan ‘mereka’, sesuai dengan fitrah dan habitat mereka ”


MoDe BaHaGiA + HaPpY = SuPeR GuMmBiRaa  ^_^
 


There was an error in this gadget