Muhasabah

 
 
Assalamua'laikooom.... atoook...o...atoook... (tetiba je nak jadi macam upin ipin)
 
Yang sedang membaca ni dah jawab salam belum? uhuk-uhuk... Alhamdulillah...maknanya anda mengaku yang anda ini sudah tua. atoook...o...atoook ~ 
 
Alhamdulillah masih di beri nikmat menghargai masa. Seharian duduk di rumah risau juga sebenarnya. Risau jadi lagha dan akhirnya futur. Nauzubillahi min zalik. Mohon doakan saya terus 'melekat' & 'membina' pada jalan D&T ini
 
Semalam punya la dok cari idea...nak buat apa seharian duduk kat rumah nie. Alhamdulillah 10.15pm baru dapat ilham...TiNG..ToNg..(mentol menyala) dapat idea...idea JJCM (Jalan-Jalan Cari Mood) haha 
 
hugh..ingatkan JJCM (Jalan-Jalan Cari Makan)
 
Sory..tak main la Jalan-Jalan Cari Makan. Baguih lagi sedekah duit produktion JJCM tu ke Tabung-Tabung Amal :p
 
10.25PM ~ keluar rumah...drive menuju ke Sg Dua. Niat nak ronda-ronda USM... nak muhasabah diri dalam suasana kampus.
 
Kampus? Kenapakah?
 
Saja... dah setahun lebih saya meninggalkan alam kampus...Rindu sangat zaman-zaman belajar. Bila kita dah masuk alam kerjaya macam-macam mehna & tribulasi melanda diri...aceh wah macam nak buat sajak pulak.. hehe..
 
betul la apa yang saya tulis ni. alam belajar tak sama dengan alam kerjaya. Zaman belajar SAYA lebih innocent  (senyum manis dengan mata mengecil)
 
Zaman kerjaya pula SAYA di kelilingi oleh manusia-manusia yang hipokrit, pentingkan pangkat, duit, & reputasi diri (maaf, ini memang realiti kehidupan yang berlaku di sekeliling saya ~.~ tapi tak semua orang macam tu ada juga orang yang baik :) 
 
TAPI saya yakin; ada HikmahNYA; ALLAH tidak menguji hambaNYA melebihi dari kemampuannya.
 
“ Allah tidak membebani seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya, ia mendapat pahala dari kebajikan yang diusahakannya dan ia juga menanggung dosa dari kejahatan yang dilakukannya… "   
 ( Al-Baqarah: 286)
 
And then...
 
saya bergerak dari USM ke Padang Kota... hewhew...
(tu dia pasemboq mai dah) haha
 
On the way ke Padang Kota
Dalam dok drive sempat lagi snap picture ^_^
 
Suka tengok replika globe terbelah nie. erk
 
Awat ampa beriya-iya sanggat na p Padang Kota ?
 
Saja :p
 
Dah nama pun JJCM (Jalan-Jalan Cari Mood) hehe
Saja ja nak cuba bezakan campus live VS non-campus live. erk alasan hehe
 
Hasil JJCM ke Padang Kota Lamaa...
 
Situasi 1
 
Ambik risiko juga masa nak snap gambaq nie. hehe.
buat taktik smart :p 
 
Beli rojak buah kat tepi jalan then sambil makan sambil tu snaping.. hoho unreliazeable

Situasi 2
 
Sebenarnya saya bukan nya pandang negative pada kawan-kawan kita di atas ni.
Mereka mungkin belia yang baik.
Mungkin saja keluar berjalan bersama rakan-rakan.
Release tention...perhaps so...
 
Saya buat JJCM ni pun untuk muhasabah diri sendiri.
Muhasabah...
Apa yang diri ni dah lakukan sepanjang 20+ tahun hidup (hihi rahsia umur :p )
 
Biar lah point muhasabah kali ni saya simpan dalam hati. Bukan tak mahu share. Tapi takut diri sendiri tak mampu nak buat. Orang kata 'cakap serupa bikin laa'
 

InsyaALLAH...mungkin lain kali kita boleh share point muhasabah ni :) 
 
Akhirnya...
 
  
Pulang dengan bahagia sambil di temani rojak buah...nyum...nyum
 
Sore dewa..mata ne...

 

3 comments:

siskahaidan said...

Aini, lama tak tegoq ampa :)

BuDaK BaiK said...


siskahaidan...hampa hidup lagi kah? haha kami baru 'bangun dari lena yang enak lagi empuk' :p

Ampa tolong la kutuk kami ni sikit. Biaq kami ni istiqomah dalam ber-bloging... hehe

siskahaidan said...

wahwah. kami pun lama tak berblog. hehe. tp insya Allah masih ada. masih di lena panjang jua..