FATAMORGANA



Sekarang ni bila melihat gelagat manusia yang hanyut dalam fatamorgana hiburan dunia.. aku pening n ketawa seorang diri… Hehe.. caz.. Dulu aku x pening mcm ni sbb aku pun pernah join adventure jugak…Tek........ mana x nya.. on that moment aku msh lg x kenal apa erti pengisian hati yang sebenar.. tut2 bila tension je ajak member kuar.. lepak2.. p mkn kat tempt yg jauh2 wal hal tempt dekat ada.. merayau ke tmpt x tentu arah…balik smpi 3 4 pagi… ala maklum la.. masa 2 jiwa remaja sekolah memberontak.. smua benda nk cuba…

Bila aku kata kat kawan2... ‘Eh.. ada ape la sangat dgn konsert n games 2, tepekik melolong.. wat penat je.. benggang otak dengar lagu kuat2…’

Ada yang kata... ‘’eh!! ngpa ko ni kuno sanggat… narrow minded la.. relax aaa.. nk kan nk release tension skit pon x leh kot.. asyik2 study2 n wat assignment je…’

Nah bila aku fikir2 balik.. kat mana clap nya ye??? Mungkin ini sebab dia..

FIRMAN ALLAH S.W.T:

“Dan demi jiwa serta penyempurnaannya(penciptaannya) maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu jalan kefasikan dan ketaqwaannya. Sesungguhnya beruntunglah orang yang menyucikan jiwa itu dan sesungguhnya rugilah orang yang mengotorkannya.” (Asy-Syams:7-10)

SUBAHANALLAH… Tiba2 mentol kat otak aku ni menyala…

Firman Allah Ta'ala:

إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَنْ يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ

"Sesungguhnya kamu tidak akan dapat memberi petunjuk kepada orang yang kamu kasihi, tetapi Allah memberi petunjuk kepada orang yang dikehendaki-Nya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mau menerima petunjuk." (QS. Al Qashash: 56)

Lagi 1 kes yang wat aku asyik terfikir & sedih ialah… ‘Ngapa yang Hak sering kali dicampurkan dgn kebatilan… ??? sebagai contoh... ’ Bila seorang pemimpin nk menjalankan tugasan wat je la.. knpa kena ada sesi fotografi laki campur perempuan.. dah la 2 duk rapat2 plak.. di tambah plak dengan sesi menanyi beramai2.. kononnya nak jaga ukhuwah.. takut orang fikir kita ni x sporting… Hei.. di mana PRINSIP kita sebagai seorang PEMIMPIN..?? Kita pemegang Amanah KHALIFAH… Gunung pun takut nk pegang amanah ni.. ISLAM itu SYUMUL.. boleh di aplikasikan dlm setiap inci aspek kehidupan… Cuma ilmu & amal perlu ada… Wahai Saudara ku TEPUK DADA TANYA lah IMANmu..

Dan tidaklah kehidupan dunia ini melainkan ia hanya berupa permainan dan hiburan, sedangkan kehidupan akhirat merupakan kehidupan yang sebenar kiranya mereka mengetahui. [Al-Ankabut : 64]

*** Dengan Mendapat Izin...
NUKILAN SEORANG SAHABAT KU... Namanya HAMBA ALLAH (disuruh meletak nama nya sedemikian rupa)







No comments: